25 ژانویه 2024- یک کنسرسیوم آکادمیک بین المللی، 13 نشانگر زیستی را شناسایی کرده است که به طور قابل توجهی توانایی پیش بینی دقیق خطر بیماری های قلبی عروقی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود می بخشد. این تحلیل که توسط 23 کارشناس از 11 کشور انجام شد، توسط دانشگاه جانز هاپکینز در ایالات متحده، دانشگاه چینی هنگ کنگ و دانشگاه لوند در سوئد رهبری شد.

این تجزیه و تحلیل در 22 ژانویه در Communications Medicine منتشر شد.

اگرچه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دو برابر بیشتر از افراد بدون دیابت در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند، اما پیش بینی اینکه چه کسانی در این جمعیت بیشتر در معرض خطر هستند برای پزشکان چالش برانگیز است. امتیازهای خطر سنتی، که سطح خطر را در حضور عوامل خطر خاص منعکس می‌کنند، قدیمی شده‌اند و در جمعیت‌های مختلف عملکرد خوبی ندارند.

دکتر ماریا اف. گومز، نویسنده ارشد این تجزیه و تحلیل، و رهبر گروه تحقیقاتی مرکز دیابت دانشگاه لوند و استاد فیزیولوژی در دانشگاه لوند، می گوید: «بیش از 500 میلیون نفر در سراسر جهان با دیابت زندگی می کنند. با این اعداد بالا، شناسایی راه‌های در دسترس برای طبقه‌بندی دقیق بیماران بسیار مهم است تا افرادی که در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی هستند بتوانند مراقبت‌های پیشگیرانه مورد نیاز خود را دریافت کنند».

با در نظر گرفتن این موضوع، تیم تحقیقاتی مطالعات پزشکی منتشر شده از سال 1990 به بعد را بررسی و تجزیه و تحلیل کردند تا تفاوت بین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که بیماری قلبی عروقی را تجربه کرده بودند و افرادی که به این بیماری مبتلا نشده بودند را دریابند.

دکتر Nestoras Mathioudakis، نویسنده ارشد این تجزیه و تحلیل، و یکی از مدیران پزشکی برنامه ی آموزش و پیشگیری از دیابت جانز هاپکینز ، و دانشیار پزشکی در دانشکده پزشکی این دانشگاه، می گوید: "هدف ما شناسایی نشانگرهای امیدوارکننده ای بود که می تواند پیش بینی خطر قلبی عروقی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد، ما می خواستیم به فراتر از عوامل پیش آگهی سنتی مانند فشار خون بالا و سیگار کشیدن نگاه کنیم".

این تیم از بررسی و تجزیه و تحلیل مقالات پزشکی منتشر شده، داده‌های مربوط به 321 نشانگر زیستی را استخراج کرده و دریافتند که 13 نشانگر به طور قابل توجهی با خطر قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، مرتبط هستند.

بیومارکر برجسته، پپتید ناتریورتیک نوع pro B ان ترمینال (NT-proBNP) بود که در حال حاضر برای نظارت بر وضعیت نارسایی قلبی در بیماران استفاده می شود. این تیم دریافت که در چندین مطالعه، سطوح بالاتر NT-proBNP در بدن با خطر بالاتر بیماری قلبی عروقی مرتبط است. یک مطالعه بر روی 16000 بیمار، افزایش نرخ خطر 64 درصدی را به ازای افزایش هر یک واحد انحراف استانداردNT-proBNP  نشان داد.

دکتر Ronald Ma، نویسنده ی ارشد این تجزیه و تحلیل، و پروفسور S.H. Ho، استاد دیابت از دانشگاه چینی هنگ کنگ، گفتند: اگر مطالعات آینده ارزش این نشانگرها را در پیش بینی خطر قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تایید کنند، ممکن است بتوانیم استانداردهای مراقبتی را تغییر دهیم."

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-01-analysis-biomarkers-accuracy-cardiovascular-disease.html